McDonaldʼsʼning yaratilish tarixi haqida kitoblar yozilgan va hatto filmlar ham suratga olingan. Brendga aylanish yoʻlida koʻplab past-balandliklar boʻlgan. Biroq McDonaldʼs tarixidagi turli davrlar korporatsiyaga bizning davrimizning eng mashhur va taniqli fastfud korxonalaridan biri unvonini olishga toʻsqinlik qilmadi va bu qanday sodir boʻlganligini ushbu maqola orqali bilib olishingiz mumkin.

McDonaldʼs hikoyasi qanday boshlangan

XX asrning 30-yillarida AQShning koʻplab shtatlarida birinchi fastfud korxonalari paydo boʻla boshladi. Ovqatlanish joylarining aksariyati oʻsha paytlarda taniqli White Castle restoranlari tarmogʻiga tegishli edi. Va bunday muassasalarning eng diqqatga sazovor joylari haqiqiy ajoyib taom hisoblanadigan gamburgerlar edi.

Fastfudga moʻljallangan restoranlarni ochish gʻoyasi San-Bernardino shahridagi aka-ukalar — Moris va Richard Makdonaldlarga yuragida alangadek yongan. McDonaldʼs brendini yaratish tarixida ular qisqartirilgan ismlar — Mak va Dik kabi qisqacha nomlanadi. Gollivudda dekorativ sifatida ish olib, ular oʻz bizneslarini boshlash uchun mablagʻ yigʻishga muvaffaq boʻlishdi. Ammo sotib olingan kichik kinoteatr muvaffaqiyat keltirmadi.

Toʻrt yil oʻtgach, kinoteatr aka-ukalar tomonidan sotildi. Yigʻilgan pulga markaziy Gollivud koʻchalari kesishmasida kichik restoran ochdi. Menyu yoʻq edi — faqat goʻshtli sendvichlar sotilardi. Ovqatni toʻgʻridan-toʻgʻri mashinadan sotib olish mumkin boʻlganligi sababli oʻtayotgan haydovchilar bu yerga jalb qilingan.

Foto: Aka-uka ixtirochilar. Chapda Richard, o’ngda Muris

Biznesni optimallashtirish va yangi kashfiyot

Amerikaliklarning fastfud mahsulotlariga boʻlgan qiziqishini koʻrib, Mak va Dik McDonaldʼs faoliyatini kengaytirishga qaror qilishdi. Gollivuddagi restoran sotildi va aka-ukalar oʻzlarining tugʻilgan shahri San-Bernardinoda McDonaldʼs tarixidagi birinchi restoranni ochdilar. Bino sakkizburchak shaklida katta derazalari bilan boshqalardan ajralib turardi, ular orqali mehmonlar ovqat tayyorlash jarayonini shaxsan kuzatishi mumkin edi. Ushbu format McDonaldʼsʼga yangi mijozlarni jalb qilgan. Ushbu kashfiyot koʻpchilik uchun yangilik boʻldi.


McDonaldʼs tarixi shuni koʻrsatadiki, San-Bernardinodagi yangi restoran egalari korxonani optimallashtirishga katta eʼtibor berishgan. Foydani hisoblab chiqqandan soʻng, daromadning 87%i menyudan faqat uchta mahsulot — fransuz kartoshkasi, gamburger va Coca-Colaʼdan tushganligini aniqlashgan. Aka-ukalar menyuda sakkizta pozitsiyani qoldirishga qaror qilishdi, ular tarkibiga chizburger, gamburger, fransuz kartoshkalari, chips va piroglar, shuningdek, ichimliklar — sut kokteyli, kofe va, albatta, Coca-Cola kiradi.

Soddalashtirilgan menyu tufayli McDonaldʼs yuqori maoshli oshxona ishchilari sonini tejashga muvaffaq boʻldi. Metall idishlar qogʻoz toʻplamlar bilan almashtirildi. Biroz vaqt oʻtgach, aka-uka Makdonaldlar oʻz-oʻziga xizmat koʻrsatish tizimini optimallashtirishga muvaffaq boʻlishdi. Bu ofitsiantlar xizmatidan voz kechishga imkon berdi va tovar ayirboshlashning keskin oʻsishi gamburgerlar narxining deyarli yarmiga pasayishiga yordam berdi.

McDonaldʼs yaratilish tarixidagi birinchi restoran, rivojlangan zanjirlarning raqobatchilari uchun hajmini yoʻqotib qoʻydi, ammo 1945-yilga kelib, mehmonlar soni bir necha bor oshdi. Oʻrtacha kuniga 300 ga yaqin odamga xizmat koʻrsatildi va McDonaldʼs uchun yiliga $200 ming miqdorida daromad keltirildi, bu oʻsha paytda ajoyib summa deb hisoblanardi.

1948-yilda McDonaldʼs tarixidagi birinchi Drive-in formatidagi restoran ochildi. Bu mijozlarga darchadan xizmat koʻrsatishni taʼminladi va foydali variant edi, chunki unga xizmat koʻrsatish uchun qimmat texnik xizmat talab qilinmadi.


Yangi McDonaldʼs kompaniyasining mashhurligi tez surʼatlar bilan oʻsdi — shoshilinch vaqtda navbatda 100 yoki undan ortiq kishi boʻlishi mumkin boʻlgan. Ikki yil oʻtib, Moris va Richard Makdonald daromadlarini ikki baravar oshirishga muvaffaq boʻlishdi. Aka-ukalar taniqli odamlarga aylanishdi, ular tobora koʻproq turli tadbirlarga taklif qilinib, mahalliy elita bilan tenglashdi.

Franchayzingni sotishda Reyning yangi yondashuvi

McDonaldʼs kompaniyasining tarixida Rey Krok Mak va Dikni franshizani sotish uchun imkoniyat yaratishga ishontirgani haqida qisqacha aytilgan. Tez ovqatlanish korxonalari egalari litsenziya uchun $950 toʻlashdi va har bir restoran daromadining 1,9%ini berishdi. Aka-uka Makdonaldlar ushbu pulning atigi 0,5%ini olgan, qolganlari Rey Krokka berilgan. Ammo mikser sotuvchisi loyihaning kelajagiga ishongan va katta muvaffaqiyatga shubha qilmagan.


McDonaldʼs brendini yaratish tarixi rasman 1955-yildan boshlanadi. Keyin Rey Krok McDonaldʼs System Inc nomli korporatsiyani roʻyxatdan oʻtkazishga muvaffaq boʻldi. Besh yil oʻtgach, kompaniyaning nomini McDonaldʼs Corporation deb oʻzgartirishga qaror qilindi.

Franchayzing firmasi jadal kengayishni boshladi. Toʻrt yillik faoliyatidan soʻng, McDonaldʼs restoranlari soni Amerikaning turli shtatlarida 228 ta joyga yetdi. Qiziqqan ishbilarmonlar franchayzingni sotishni soʻrab tez-tez murojaat qila boshladilar.

Sanford Agataning muvaffaqiyati

McDonaldʼs franchayzasini xaridorlaridan biri, Sanford Agata ismli mahalliy jurnalist boʻlib, u hayotida $25mingga yaqin pul yigʻgan. U restoran faoliyatini diqqat bilan oʻrganib, uzoq vaqt davomida oʻz biznesini boshlashni orzu qilardi. McDonaldʼs brendining yaratilish tarixi qisqacha shuni taʼkidlaydiki, ushbu vaqt kompaniya rivojlanishidagi muhim omillardan biri hisoblanadi.

Sanford Agata restoran biznesida qanday qilib pul ishlash mumkinligini namoyish etdi. Ikki yil ichida sobiq jurnalistning daromadi Rey Krokning moliyaviy ahvolidan oshib ketdi. Ishbilarmon boʻlishni orzu qilgan odamlar McDonaldʼs brendiga intila boshladilar.

McDonaldʼs brendini Rey Krokka sotilishi

McDonaldʼs rivojlanish tarixidagi burilish nuqtasi 1961-yil edi, oʻshanda Rey Krok brendni aka-uka Makdonaldlardan sotib olishga intilgan edi. Bitim shartlariga koʻra, Moris va Richard $2,7 mln talab qilishgan va har oy McDonaldʼs daromadining 1% ini olishlari kerak edi.

Kerakli miqdorni yigʻish uchun Krok qarz olishi kerak edi. Kredit olish uchun Rey Krok banklarga murojaat qila boshladi. Afsuski, bu muvaffaqiyatga erishilmagan — moliya institutlari Krok biznesini rivojlantirish uchun katta mablagʻ ajratishni ishonchli deb hisoblashmagan. McDonaldʼs bosh moliyachisi Garri Sonneborn oʻz mablagʻlarini kiritishga tayyor boʻlgan qarz beruvchilarni topishga muvaffaq boʻldi. Ammo bitimdan bir kun oldin, ular oʻz mablagʻlari yoʻqolmasligi uchun qoʻshimcha kafolatlar zarurligini eʼlon qilishdi.


Rey Krok chiqish yoʻlini topdi — u McDonaldʼs brendlarining yangi restoranlarini ochish uchun yerlarni ijaraga olish va sotib olish bilan shugʻullanadigan yangi “Franchise State” kompaniyasini roʻyxatdan oʻtkazdi. Sxema mukammal ishladi — yer uchastkasining kelajakdagi egasi oyiga $700 miqdorida McDonaldʼs franchayzasini 20 yilga sotib oldi. Keyin yer $10 ming miqdorida depozit sharti bilan oyiga $1000 ga sub-ijaraga berildi. Ushbu miqdorning yarmi 10 yildan soʻng, ikkinchi qismi — ijara muddati oxirida qaytarib berildi. Shu bilan birga tovar aylanmasining 1,9% shartlari oʻz kuchida qoldi.

Natijada, Rey Krok McDonaldʼs restoranlari egasi boʻlib qoldi, korxonalar egalari esa ijara haqini toʻlashdi. Bu hududni mulk va franchayzing litsenziyalari bilan nazorat qilish imkoniyatini yaratdi. Bunda koʻplab afzalliklar mavjud edi:

  • Doimiy daromad kelib turishi.
  • Korxonalar egalari nazorat ostida edi.
  • Aka-ukalarni toʻliq boshqarish.

Shuningdek, Rey Krokka aka-uka Makdonaldning bitimga San-Bernardinodagi restoranni jalb qilishdan bosh tortgani yoqmadi. Qasos alomati sifatida ixlosmand Krok Mak va Dikning restoranlari yaqinida oʻzining tez ovqatlanish korxonasini ochdi, bu esa bir muncha vaqt oʻtgach ikkinchisini oʻz biznesini yopishga majbur qildi.

Aka-uka Makdonaldlar sobiq biznes sherigining bu xatti-harakatlaridan norozi boʻldi. Morisning vafotidan soʻng Richard Makdonald xiyonatni kechira olmadi. Xodim Krokni McDonaldʼs yaratilish tarixida tobora koʻproq kompaniyaning asoschisi deb atashgani Richardni yana-da gʻazablantirdi.

Aka-uka Makdonaldlar hech qachon oylik daromadlarining 1%ini olmaganlar, chunki bu holat rasmiylashtirilmagan. Bugungi kunda bu miqdor yiliga $100 mln ni tashkil qilishi mumkin.

McDonaldʼs hozirgi kunda


Bugungi kunda McDonaldʼs kompaniyasi dunyodagi eng qimmat brendlarning oʻntaligiga kiradi va butun dunyo boʻylab 38 ming restoranni tashkil etadi. Xizmat koʻrsatuvchi xodimlar soni 2 milliondan ortiq va har bir restoran uchun oʻrtacha yillik daromad $1,5 mln ni tashkil etadi.

McDonaldʼs brend korxonalarining 80%i franchayzing sxemasi asosida ishlaydi. Daromad gonorarlardan olinadi. Ushbu mablagʻlar McDonaldʼs brendini reklama qilish uchun sarflanadi.

McDonaldʼs daromadlarining eng katta qismi Yevropa restoranlaridan keladi (umumiy daromadning 40%i), Amerika qitʼasidan esa 32%, Osiyo va Tinch okeani mintaqasidan 23% foyda jamgʻariladi . Bosh qarorgoh Chikagoda joylashgan, McDonaldʼs menejmenti u yerda tez-tez uchrashib, tuzatish rejalarini muhokama qilishadi.

McDonaldʼs brendi muntazam ravishda xayriya tadbirlarida qatnashadi. Shuningdek, global tarmoq koʻplab taniqli sportchilar bilan yaqindan hamkorlik qiladi, baʼzi musobaqalarning tashkilotchilari va homiylari sifatida ishlaydi.