Rossiyaning Broniboy doʻkon va restoranlaridan yetkazib berish xizmati Oʻzbekistonda ish boshlashga hozirlik koʻrmoqda. Ishga tushirish 2022-yilning bahoriga rejalashtirilgan.
Kompaniya asoschisi Aleksandr Radionov Oʻzbekistonda biznes yuritishning kuchli tomonlari va xususiyatlari haqida gapirdi. Spot uning maqolasidan iqtiboslar keltirib oʻtadi.
Nega Oʻzbekiston oʻziga tortmoqda
Tadbirkor soʻnggi 4 yil ichida Oʻzbekiston iqtisodiyoti jadal surʼatlar bilan (24%) oʻsganini taʼkidladi. Mamlakatning qoloqligi haqidagi stereotiplar oʻz ahamiyatini yoʻqotmoqda, Shavkat Mirziyoyev prezidentlik faoliyatining boshidanoq rivojlanish, sarmoyaviy jozibadorlik va dunyoga ochiqlik yoʻnalishini belgilab berdi.
Fuqarolar va xorijliklar uchun kompaniyalar ochish soddalashtirildi. “Yagona darcha” orqali faoliyat yurituvchi Davlat xizmatlari markazida protsedura 30−60 daqiqa davom etadi va taxminan $25 (270 000 soʻm) turadi. Hujjatlardan sizga faqat pasport va kompaniya ustavi kerak.
Shuningdek, siz kompaniyani onlayn roʻyxatdan oʻtkazishingiz mumkin va bu imkoniyat chegirmalar bilan ragʻbatlantiriladi.
Anʼanaga koʻra, Qozogʻiston Rossiya biznesi uchun yanada jozibador boʻlgan. Biroq yil boshida Qozogʻiston iqtisodiyoti koʻrgan iqtisodiy yoʻqotishlarni hisobga olsak, Oʻzbekiston kengayish uchun muqobil mintaqaga aylanishi mumkin.
Birgina 2019-yildan buyon Oʻzbekistonda Rossiya sarmoyasi ishtirokidagi korxonalar soni 10% ga oʻsdi, investitsiyalar hajmi esa $10 mlrd ga yetdi, ammo Rossiya kompaniyalarining hammasi ham mahalliy bozorga jiddiy eʼtibor bermayapti.
Oʻzbekiston bozorining yana bir afzalligi yirik oʻyinchilarning past raqobatidir. Mamlakatda hali xalqaro gigantlar deyarli yoʻq, dedi Radionov.
Ayrim transmilliy kompaniyalar — “Газпром”, “Лукойл”, S7, IBM, Carrefour Oʻzbekistonda allaqachon ishlamoqda. Aks holda, bozorda boʻshliqlarni egallash imkoniyatiga ega boʻlgan kichik mahalliy oʻyinchilar ustunlik qiladi — masalan, Korzinka, LeBazar va Express 24 kabi.
Imkoniyatlar va toʻsiqlar
Bir tomondan, bunday vaziyatda yangi kompaniyalar nisbatan tezda ulkan natijalarga erishishi mumkin. Boshqa tomondan, Oʻzbekistonda ruslar uchun tanish boʻlgan isteʼmol formatlariga boʻlgan talabni noldan boshlab “oʻstirish” kerak boʻladi.
Misol uchun, agar Rossiyada ilovalar orqali yetkazib berish va bir marta “klik” orqali ilovalardan xarid qilish uchun agregatorlardan foydalanish odatiy holga aylangan boʻlsa, Oʻzbekistonda hamon restoran va doʻkonlarga shaxsan qoʻngʻiroq qilish afzal koʻriladi.
Bringo xizmati maʼlumotlariga koʻra, yetkazib berish bozorining 75%ini restoranlarning ichki xizmatlari va atigi 10−15%ini agregatorlar egallaydi. Shu bilan birga, oziq-ovqat mahsulotlarini buyurtma qilish bozori oʻsib bormoqda va soʻnggi 2 yil ichida yetkazib beriladigan korxonalar soni 400−500 dan 700 dan oshdi.
Rivojlanayotgan bozorlar uchun umumiy boʻlgan asosiy muammolardan biri bu investitsiyalardir. Mahalliy investorlarning hammasi ham yangi narsalarga ochiq boʻlmagani uchun Broniboy asoschisi “qadriyatlari oʻxshash odamlarni izlashni” maslahat beradi.
Bozorda ishlayotgan mahalliy oʻyinchilar (masalan, MegaFon va Ucell yoki Rozetka va Texnomart).) bilan hamkorlik qilish mantiqan toʻgʻri.
Kadrlar masalasi ham bor — biznes va texnologiyalarga xalqaro yondashuvni yaxshi biladigan mahalliy mutaxassislar kam va Oʻzbekistonga chet elliklarni jalb qilish muammo hisoblanadi. Radionov xodimlarni ish jarayonida mustaqil ravishda oʻqitishni taklif qildi.
Mahalliy xususiyatlar
Va nihoyat, tadbirkor ishbilarmonlik odob-axloqining xususiyatlarini taʼkidladi. Demak, Oʻzbekistonda ular deyarli elektron pochtadan foydalanmaydi, ish bilan bogʻliq masalalar Telegram orqali hal qilinadi. Eng muhim qarorlar faqat shaxsiy suhbatda muhokama qilinadi.
Bundan tashqari, narxlash tenderni oʻz ichiga oladi va ularning kursida narx sezilarli darajada tushirilishi mumkin.
Oʻzbekistondagi restoranlar turmush tarzining muhim elementi hisoblanadi. Biroq mahalliy mijozlar yuqori sifatli uyda pishirilgan taomlarga oʻrganib qolgan va bir xil darajadagi restoranlarni kutishadi. Bundan tashqari, tavsiyalar koʻpincha bu yerda doʻstlar bilan baham koʻriladi.
Xizmat sifati qoniqarsiz boʻlsa, marketing kuchsiz, deya ogohlantiradi Radionov. Ogʻzaki soʻz ikkalasini ham taʼminlay oladi.