So‘nggi yillarda umumiy ovqatlanish sohasi qiyin kunlarni boshdan kechirdi. Restoran biznesi o‘zgaruvchan sharoitlarga tezda moslashishga, yangi ish usullarini izlashga majbur bo‘lmoqda.
2022-yil aprel oyida Adliya vazirligi tomonidan umumiy ovqatlanish sohasining 2100 nafar vakili o‘rtasida so‘rov o‘tkazilib, soha faoliyatini tartibga soluvchi hujjatlar, statistik va boshqa ma’lumotlar tahlil qilindi.
Natijada oltita asosiy muammo — eskirgan sanitariya me’yorlaridan tortib, korrupsiyaga qadar, restoran va turizmni rivojlantirishga to‘sqinlik qiluvchi omillar aniqlandi.
Shunday qilib, ushbu sohadagi o‘yinchilar uchun joriy tendensiyalarni o‘z vaqtida kuzatib borishi va aniqlashi juda muhim, bu esa kelgusi yil uchun bozorni rivojlantirish vektorini aniqlaydi.
“Spot” nima uchun yetkazib berish xizmati o‘sishda davom etayotgani, vegetarianizm qanday kuchayib borayotgani va nega tez orada oshxona-zavodlar formati mashhur bo‘lishi haqida soha mutaxassislari Jahongir Umarov, Alisher Akramov va Sanjar Maqsudov bilan suhbatlashdi.
Jahongir Umarov,
“B&B Coffee House” qahvaxonasi asoschisi.
Yetkazib berish har doim rivojlanadi
Pandemiyadan oldin odamlar odatda bayramona ziyofatlar, do‘stona uchrashuvlar va korporativ tadbirlar uchun tayyorlangan taomlarga buyurtma berishgan.
Ammo koronavirus mamlakatga kirib, hamma karantinga o‘tgach, yetkazib berish xizmatiga bo‘lgan talab keskin oshdi.
Odamlar uzoq vaqt davomida niqobsiz yurishgan va sevimli joylariga tashrif buyurishlariga qaramay, yetkazib berish tendensiyada bo‘lib, juda tanish va kundalik ehtiyoj bo‘lib qolmoqda.
Bugun buyurtma berish uchun maxsus sabab kerak emas, och qolish kifoya.
Statistik ma’lumotlarimizga ko‘ra, joriy yilda tayyor ovqatga buyurtmalar soni o‘tgan yilga nisbatan 63%ga oshgan.
Ko‘pgina muassasalar yetkazib berishni mustaqil ravishda tashkil qiladi yoki maxsus xizmatlar — “Express24”, “Broniboy” va boshqalar yordamiga murojaat qiladi.
“Menimcha, restoran taomlarini yetkazib berish bo‘yicha buyurtmalar ko‘proq yirik shaharlarda tashkil etilgan, ammo o‘ylaymanki, kelgusi yilda biz o‘rta shaharlar va hatto aholi punktlarida ishonchli tarzda ular uchun yangi xarid formatiga o‘tganligini eshitamiz”, — deydi Jahongir Umarov.
Bunga qo‘chimcha, mahsulotlar yoki idishlarga buyurtma berish uchun endi operator bilan bog‘lanish shart emas. Shaxsiy aloqa qisqardi, lekin hech bo‘lmaganda restoran yoki do‘konning rasmiy veb-sayti yoki mobil ilovasidan foydalanish kerak.
Kamroq shaxsiy kontaktlar va QR kodlar
Elektron menyu kundan kunga qog‘oz menyu o‘rnini bosmoqda.
Bunday o‘tish resurslarni tejash uchun ovqatlanish uchun ajoyib imkoniyat. Shunday qilib, endi chop etishni doimiy yangilash uchun pul va vaqt sarflash shart emas.
Endi elektron menyuga kirish uchun stollarga QR-kodlari joylashtirildi. Misol uchun, biz klassik tanish versiyani saqlab qolgan holda, uzoq vaqt oldin elektron menyuga o‘tdik.
Aslida, QR-kod turli xil ma’lumotlarni o‘z ichiga olishi mumkin: menyu, yetkazib berish shartlari, restoran tarixi yoki qiziqarli yangiliklar, shaxsiy sodiqlik kartasi ma’lumotlari va boshqalar.
“Bizning QR-kodlarimiz ilova asosida ishlaydi: mehmon nafaqat joyida buyurtma berishi, balki yetkazib berish, olib ketishni ham tashkil qilishi mumkin. Har bir QR-kod ma’lum bir jadvalga bog‘langan, shuning uchun ofitsiantlar ma’lumotlar bazasida buyurtma qayerdan kelganini osongina ko‘rishlari mumkin”, — deydi u.
Ofis restoranlari
Frilanserlikning tobora ommalashib borayotganini ta’kidlamaslik mumkin emas. Tobora ko‘proq odamlar qulay ishlash uchun ofislardan bepul ish formatiga — kovorking joylariga yoki kafe, restoranlarga o‘tishdi.
Bu, birinchi navbatda, ko‘pchilikni ushbu tasvirga o‘rgatgan pandemiya bilan bog‘liq. Va uydan ishlash oson emasligi bilan birga — uy yumushlari yoki uy ishlari murakkab va mas’uliyatli ish qarorlarini hal qilishdan chalg‘itishi mumkin. Bundan tashqari, frilanserlar ko‘pincha manzarani o‘zgartirishni xohlashadi.
Odamlarga odatdagi ofisidan tashqarida ishlash qulay bo‘lishi uchun ko‘plab kafelar hatto maxsus atmosferani yaratishga harakat qilishadi.
Kafeda bir kishi uchun stollar mavjud, ular xuddi masofadagi ishchilar uchun mo‘ljallangan. Bitta narsa shundaki, bu yerda o‘rtacha chek narxi pastroq. Axir, odam bir chashka qahva bilan bir necha soat o‘tirishi mumkin.
Menimcha, uzoq muddatda bunday kofein tushunchasi o‘zini oqlaydi. Axir, bugungi kunda frilanserlar umumiy mehmonlar sonining taxminan 20−30%ini tashkil qiladi.
Bundan tashqari, mehmonlar bo‘sh joyni to‘ldirish hissini yaratadi va bu esa boshqa odamlarni jalb qiladi.
restavrator va “AB Group xolding bosh direktori.
Ma’lum yo‘nalishdagi restoranlar
Ularning soni asta-sekin o‘sib bormoqda.
Umumiy restoranlar kamroq, tobora ko‘proq mehmonlar go‘sht yoki dengiz mahsulotlariga, ya’ni oshxonaning ma’lum bir yo‘nalishiga urg‘u beradigan muassasalarni afzal ko‘rishadi.
Odamlarning didi va istaklari o‘zgarmoqda, ular menyudagi tanlov miqdoriga emas, sifatiga tobora ko‘proq e’tibor berishmoqda.
Restoranlar-supermarketlar fonga o‘tib, qulay va atmosfera muassasalariga o‘z o‘rnini bera boshlaydi.
Misol uchun, biz ushbu tamoyilga amal qildik va tanlovimiz juda muvaffaqiyatli bo‘ldi.
Franshiza
Ko‘pchilik franshiza modeli xavfni sezilarli darajada kamaytirishini tushundi. Shuning uchun, bu yil franshizani sotib olishga ham, sotishga ham talab sezilarli darajada oshdi.
Tadbirkorlar pul va vaqtni xavf ostiga qo‘yishni xohlamaydilar, shuning uchun ular biznesni muvaffaqiyatli va barqaror modelda yuritadilar.
Qanday bo‘lmasin, franshizada biznes jarayonlari, marketing, brend ishlab chiqilgan, va eng muhimi, xarajatlar qoplanish muddati aniqdir.
“Smart Group” egasi.
Тurk oshxonasi
Hammaga yoqadigan Pan-Osiyo oshxonasi, qo‘l san’ati shokoladining tobora ommalashib borayotgani va tez ovqatlanish formatidagi ma’lum loyihalarning paydo bo‘lishi haqida xohlagancha gapirish mumkin, ammo raqamlar boshqa narsani aytadi: O‘zbekistonda hech qachon bunchalik ko‘p turkcha oshxona bo‘lmagan.
Bir yil davomida nafaqat poytaxtda, balki viloyatlarda ham turk oshxonasi paydo bo‘lishi tez sur’atlar bilan o‘sib borayotganini ko‘rish mumkin. Talab keskin o‘sib bormoqda va kechqurunlari ham shu kungacha bo‘sh stol topish qiyin.
Ularni noldan boshladi, deyish mumkin emas, chunki poytaxt bozoridagi ayrim muassasalar anchadan beri mavjud.
Ushbu tez o‘sishga bir qancha omillar yordam berdi. Birinchidan, shuni tushunish kerakki, turk taomlari o‘ziga xos mafkuraga ega — halol, ya’ni taomlarda сho‘chqa go‘shti yo‘q.
Ikkinchidan, ishlatiladigan mol go‘shti, qo‘zichoq va parranda go‘shtining sifati eng yuqori, chunki hatto qo‘zichoqdan tayyorlangan kabob ham ko‘pincha unga xos hidga ega emas.
“Ehtimol, bu tendensiyadagi eng muhimi, go‘sht bizning bozorimiz uchun eng kuchli turtki hisoblanadi. Axir O‘zbekistonda odamlar go‘sht va yog‘li taomlarni iste’mol qilishga o‘rganib qolgan”, — deydi Maksudov.
Hududlarga tarmoqli restoranlar kiradi
Poytaxt bozorida quyosh ostida o‘z o‘rnini egallashga muvaffaq bo‘lgan yirik restoranlar tarmog‘i viloyatga yo‘l oladi.
Ularning ko‘pchiligi allaqachon bozorning mustahkam o‘rin egallashga muvaffaq bo‘lishgan.
“Bundan tashqari, ular ko‘plab hududlar aholisiga yaxshi tanish bo‘lgan ismga ega. O‘ylaymanki, kelgusi yilda bu tendensiya o‘zini yanada ko‘proq tanitadi”, — deydi u.
Oshxona zavodlar
Mamlakatda oshxona-zavodlar sohasi hali ham shakllanmoqda, ammo u allaqachon salohiyatga ega va tobora kuchayib bormoqda.
Ushbu tendensiyaga pandemiya katta ta’sir ko‘rsatdi, bu nafaqat do‘kondan uyingizga oziq-ovqat buyurtma qilishni, balki tayyor mahsulotlarni tez-tez iste’mol qilishni ham o‘rgatdi.
Albatta, bu tendensiyaning rivojlanishi birinchi navbatda poytaxt va yirik hududlarga ta’sir qiladi. Axir u yerda hayot tezroq o‘tadi, odamlar ish, o‘qish va harakatga ko‘proq vaqt ajratadilar.
Shu bilan birga, ular o’zlarining asosiy manbalarini oila, ta’lim va dam olish uchun saqlashni xohlashadi. Bunday holda, asosiy iste’mol omili odamlarning oziq-ovqat tayyorlashda tejash vaqtidir.
Biz oziq-ovqat xavfsizligi bo‘yicha ko‘plab standartlarga ega bo‘lgan yangi sanoatni yaratish arafasida bo‘lishimiz mumkin.
Shu bilan birga, oshxona fabrikalarining ikkita yirik segmenti mavjud — yirik chakana savdo tarmoqlari fabrikalari, umumiy ovqatlanish va mustaqil fabrikalar.
Birinchi holda, ular logistika xarajatlarini optimallashtirish, sifat va standartlarni nazorat qilish, mahsulot taklifini kengaytirish va ta’minot zanjirlarini boshqarish uchun yaratilgan.
Ikkinchisida — turli savdo kanallari va bozor segmentlari bilan ishlash: odatiy klassik chakana sotuvchilar, kafelar, yetkazib berish xizmatlari, gastromarketlar va bozorlar.
Kelgusi yil tendensiya faol rivojlanadi. Bozorning o‘sishi bilan raqobat ham o‘sib boradi, mos ravishda fabrikalar sifat, narx va har bir mijoz uchun kurashadi.
Bu yerda, ehtimol, mahsulotning ixtisoslashuvi paydo bo‘ladi va har bir brend kompaniyasining o‘ziga xos ustunligi bo‘ladi. Shunday qilib, umumiy ovqatlanish bozori sanoat yondashuviga ega bo‘ladi.