“Spot” auditor, “Yaran Consulting” buxgalterlik kompaniyasi hammuassisi Yevgeniya Son bilan birgalikda biznesni ro‘yxatdan o‘tkazish va yuritish bo‘yicha maqolalar ketma-ketligini davom ettiradi.

Avvalroq quyidagilar ko‘rib chiqilgandi:

Ushbu maqolada Yevgeniya Son kompaniyaning foydasini togri hisoblash uchun zarur bolgan beshta qadam haqida ma’lumot beradi.


biznes, daromad, foyda

Yevgeniya Son,

auditor, “Yaran Consulting” buxgalterlik kompaniyasi hammuassisi.

Kopincha biznes egasi oz biznesining qancha daromad keltirishi haqida taxminiy tasavvurga ega. Bu pul doim bor, demak ishlar yaxshi ketmoqda, degan aldamchi taassurot tufayli sodir boladi.

Masalan, uy oldidagi kichik dokonni olaylik. Uning kunlik daromadi 20 mln som, ya’ni oyiga 600 mln som. Shu bilan birga, ortacha marja darajasi 20%ni tashkil etadi, ya’ni tushum va mahsulot tannarxi (yalpi foyda) ortasidagi farq — 120 mln som.

Soliqlar, ijara va ish haqi, savdo uskunalari amortizatsiyasi va boshqa xarajatlar oyiga 110 mln so‘mni tashkil etadi. Shunday qilib, sof foyda bor-yo‘g‘i 10 mln so‘mni tashkil etadi.

Bu daromad darajasi tadbirkor uchun jozibador bolmaydi va shunga kora, u vaziyatni ozgartirishni xohlaydi. Biroq kassaga har kuni 20 mln so‘m tushishi tufayli do‘kon yaxshi daromad keltiradi, degan illyuziya paydo bo‘ladi.

Do‘kon egasi esa hech narsani o‘zgartirmagan holda sekin-asta o‘z shaxsiy ehtiyojlari uchun 10 mln so‘mdan ancha ko‘p mablag‘ni aylanmadan ola boshlaydi.

Vaqt otishi bilan bu holat bir necha sabablarga kora dokonning xonavayron bolishiga olib keladi:

  • pulning chiqib ketishi tufayli dokonda tovarlar assortimentini saqlab qolib bolmayapti;
  • egasi uyga olib boradigan pulni 1−2 haftadan keyin yana biznesga sarmoya qilishi kerak.

Kuni kelib har bir tadbirkor oziga savol beradi: men qancha ishlayman va pulim qayerda?

Foydani qanday hisoblash mumkin?

Foydani togri hisoblash uchun sizga oddiy besh qadam kerak boladi:

1. Hisob-kitob davrini aniqlash

Bu odatda bir oy yoki chorak, lekin ayrim hollarda bir hafta yoki 10 kun ham bolishi mumkin. Ya’ni, bu davr uchun mulkdor barcha daromadlar va xarajatlarni hisobga oladi.

2. Biznesning daromadlari va xarajatlariga nima tegishli ekanligini aniqlash

Masalan, qarzga tovar sotish daromadga kiritiladimi? Bir tomondan, tovar sotiladi, xaridor bor va bir hafta ichida pulni qaytarishga va’da beradi. Boshqa tomondan, tovarlar omborda va dokonda yoq va pul kelishiga kafolat ham yoq.

Yoki tijorat uskunalarini sotib olish xarajatga kiritiladimi: muzlatkichlar, vitrinalar va hokazo. Pul sarflangan va bu xarajatlarni qoplash kerak. Biroq, agar uskunaning narxini darhol xarajatlarga qoshsangiz, bir oy juda zararli, keyingisi esa juda daromadli boladi, bu togri emas.

3. Foyda va pulning mavjudligi tushunchalarini ajratish

Kassada pulning mavjudligi dokon foydasining hajmi haqida tasavvurni bermaydi.

Misol uchun, mulkdor chegirmali mahsulot topdi, lekin katta miqdorda sotib olish sharti bilan. Kassada pul qolmaydi, lekin tovarni sotish orqali pul ishlash mumkin boladi. Bu holda dokon zararga ishlamaydi.

Yoki, aksincha, agar dokon egasi chegirmalar e’lon qilsa va tovarlarni minimal ustama narx bilan sotsa, u holda kassadagi pul miqdori ortadi, lekin foyda minimal bo’ladi yoki umuman bo’lmaydi.

4. Marjinal daromadning minimal darajasini aniqlash

Marjinal daromad — bu mahsulot narxi va uning tannarxi ortasidagi farq, bunda ijara yoki buxgalterning ish haqi kabi doimiy xarajatlar hisobga olinmaydi.

Chakana savdo dokonida juda kop miqdordagi mahsulotlar mavjud va ularning har birining ustama narxi har xil. Misol uchun, non uchun bu minimal, dengiz mahsulotlari uchun esa ancha yuqori. Ammo dengiz mahsulotlariga qaraganda koproq non sotib olinadi.

Ya’ni, umuman olganda, doim marjinallikning ortacha darajasi mavjud.

Mulkdor daromad va xarajatlarni hisoblashni boshlaganda, u oz biznesi uchun qaysi daraja maqbul bolishini aniqlay oladi.

5. Moliyaviy natijalarni doimiy ravishda kuzatib borish

Amaliyotdan: tadbirkor daromadlar va xarajatlarning togri hisobini yuritish, moliyaviy korsatkichlarni tahlil qilishni boshlashi bilanoq, biznesga yondashuv ham darhol ozgaradi.

Ya’ni, dokon egasi narxlarni belgilash, xarajatlarni optimallashtirish, tovarlarni hisobga olish tizimini joriy etish, omborxona ustida ishlay boshlaydi.

Keyingi qadam pul oqimi bilan ishlashni boshlash, naqd pul boshligining oldini olishdir.

Biznes — bu tirik organizm, u statik emas, tashqi va ichki sharoitlar doimo ozgarib boradi. Shunga kora, moliyaviy korsatkichlar ham doimo ozgarib boradi.

Rahbarning asosiy vazifalaridan biri ishonchli moliyaviy korsatkichlar asosida togri qaror qabul qilishdir.