AQSh Adliya vazirligi “Google"ga qarshi yangi monopoliyaga qarshi ish ochmoqda, deb yozadi “The New York Times” nashri.
Da’vo kompaniyaning onlayn reklama bozorini monopollashtirishiga taalluqlidir va ayniqsa “Google” va umuman texnologiya sanoatiga jiddiy ta’sir ko‘rsatishi mumkin.
Yangi holatda Adliya departamenti “Google” o‘z mavqeini suiiste’mol qilib, onlayn reklama jarayonining xariddan tortib to sotishgacha bo‘lgan har bir bosqichini nazorat qilib, kompaniyaga talab va taklif ma’lumotlari orqali ustunlik berishini da’vo qilmoqda.
Ishning kaliti reklama kampaniyalarini boshqarish hamda “YouTube” va boshqa platformalarda reklama maydonlarini sotish uchun ishlatiladigan “Google Ad Manager” vositasidir.
Agar Adliya vazirligi ishda g‘alaba qozonsa, “Google” yiliga $200 mlrdga yaqin daromad keltiradigan reklama biznesining bir qismini sotishga majbur bo‘lishi mumkin.
Avgust oyi o‘rtalarida Adliya vazirligi texnologik gigantni bo‘lish imkoniyatini ko‘rib chiqayotgan edi.
Eng ko‘p muhokama qilingan variantlar orasida Android operatsion tizimi, “AdWords” va “Chrome” sotuvi bor edi.
Biroq “Google"ning o‘zi taklif qilingan bo‘linish haqidagi ma’lumotlarni rad etdi. O‘sha paytda yangi monopoliyaga qarshi holat qayd etilmagan.
Ushbu qaror “Meta”, “Amazon” va “Apple” kabi boshqa yirik texnologiya kompaniyalari uchun ham namuna bo‘lishi mumkin.
Masalan, Yevropa Komissiyasining yaqinda yuz bergan ishi va qaroridan so‘ng “Apple” uchinchi kompaniyalarga kontaktsiz to‘lovlarni amalga oshirish va o‘rnatilgan ilovalarni o‘chirishga ruxsat berishga majbur bo‘ldi.
“Google"ning ta’kidlashicha, bunday natija bozorga zarar yetkazishi, narxlarning oshishi va innovatsiyalarni sekinlashtirishi mumkin. Kompaniya, shuningdek, “Meta” kabi raqobatchilarga ishora qiladi va reklama beruvchilarning ko‘plab muqobil variantlari borligini aytadi.
AQSh Adliya vazirligi “YouTube” bosh direktorini so‘roq qilishni va kompaniyaning reklama bo‘limining sobiq va amaldagi rahbarlarining ko‘rsatmalarini tinglashni rejalashtirmoqda.
Agar Adliya vazirligi muvaffaqiyatli bo‘lsa, “Google” nafaqat o‘z biznesining bo‘linishi, balki tovon talab qiladigan reklama beruvchilarning sud jarayonlari to‘lqiniga duch kelishi mumkin.
“Bernstein” tahlilchilari “Google"ning umumiy moliyaviy yo‘qotishlari $100 mlrdgacha yetishi mumkinligini taxmin qilmoqda.
Bu so‘nggi ikki oy ichida “Google"ga qarshi qo‘zg‘atilgan ikkinchi monopoliyaga qarshi ishdir. Avgust oyida sud kompaniyaning internet qidiruv bozoridagi monopoliyasini noqonuniy saqlab qolganligi haqida qaror chiqargan. Bu so‘nggi 20 yildagi eng yirik monopoliyaga qarshi qaror edi.
Avvalroq “Spot” “Microsoft “OpenAI"ni sun’iy intellekt va qidiruv xizmatlari sohasida raqobatchi sifatida tan olgani haqida yozgandi.